Gaudiopolis
2017

Az öröm városa

2017. Szeptember 29. - November 5.

OFF-Biennále Budapest

Az OFF-Biennále Budapest egy nemzetközi kortárs művészeti esemény, Magyarország legnagyobb civil, független művészeti kezdeményezése. Az OFF-Biennále alulról szerveződve, hálózatosan működik, művészek, alkotócsoportok, kurátorok, galériások és műgyűjtők együttműködésében valósul meg. Támogatja a magyar művészek munkáját és közelebb hozza a nemzetközi művészeti életet; új alkotásokat, kiállításokat, kiadványokat, eseményeket és oktatási programokat hoz létre. Magánlakásokban, üres üzlethelyiségekben, ipari épületekben, alternatív színházakban, köztereken rendezkedik be, a város felfedezésére hívja a közönséget. Nem pályázik magyar állami forrásokra és kívül marad az állam művészeti intézményein. Célja, hogy a képzőművészet eszközeivel részt vegyen a közügyekről való társadalmi párbeszédben és a demokrácia kultúráját erősítse. A művészet az OFF szerint a társadalmi változás laboratóriuma: kizökkent, új megvilágításba helyezi az ismerős dolgokat, megtöri a gondolkodási és cselekvési rutinokat. Így járul hozzá új gondolatok, tervek megszületéséhez, az előítéletek lebontásához, eddig észrevétlen egyéni és közösségi lehetőségek felismeréséhez. Ezért a független kortárs képzőművészet nélkülözhetetlen szerepet játszik egy demokratikus társadalom működésében.

2014-ben azért vágtunk bele ebbe a munkába, hogy segítsük újraépíteni a magyar független képzőművészeti színtér alapjait. Azért, hogy szereplőinek közös platformot teremtsünk, egy alulról és közösen szervezett biennále megvalósítására hívtuk őket, a magyar állam támogatása nélkül és az állami művészeti intézményeken kívül. 2015 tavaszán az első OFF-Biennále Budapest öt hét alatt több mint 100 helyszínen (többnyire Budapesten, de vidéki városokban és külföldön is) közel 200 programot mutatott be, amelyen 22 ország több mint 350 művésze vett részt – és a programokon 35.000 látogatónk volt. Az első OFF-Biennále lendületének alapját a kritikus, független művészet és gondolkodás fenntartásáért vívott közös küzdelem adta, egy olyan társadalmi közegben, ahol az antidemokratikus, szegregáló és idegenellenes tendenciák egyre erősödnek. Következő lépés gyanánt előre kell mozdulnunk és megmutatnunk a művészet társadalmi illetékességét, bátorságát és elkötelezettségét. Ezért az OFF-Biennále 2017 megrendezéséhez olyan kerettémát választottunk, amely lehetővé teszi, hogy a jelent és a jövőt egyaránt meghatározó, húsba vágó és izgalmas kérdésekkel foglalkozzunk, és hogy a várost többféle módon birtokba véve felfedezzük a művészet felszabadító és változást hozó erejét. 

Az „OFF”-ról

Az „off-” jelző itt is azt jelenti, mint például az Off-Broadway esetében. Kilép a fősodorból, a megkövesedett rutinokból, és megkeresi a saját útját, kiépíti a saját működését. Megtalálja az embereit, a forrásait, a helyszíneit. Lehet, hogy kisebb, spontánabb, kevesebb pénzből gazdálkodik, de a minőségből nem enged, és kevésbé kötik a megkérdőjelezhetetlen protokollok. A névadást Svetlana Boym off-modern elmélete is inspirálta: A gyorsan cserélődő prepozíciók helyett, mint amilyen a „poszt-”, az „anti-”, a „neo-”, a „transz-” és a „szub-”, amelyek mind kérlelhetetlen menetelést sugallnak előre, valami ellen vagy valamin túl, és elszántan próbálnak trendet diktálni, én azt javaslom, mozogjunk „off”: „Off”, mint „off quilter” (szabálytalanul), „off-Broadway, „off the path” (útról letérve), vagy „way off” (tévesen), „off-brand” (márkátlanul), „off the wall' (szokatlanul) és néha „off-color” (helytelenül) – írja Boym.